MakadifMkadif

Hoi allemaal                                                                                                Januari 2012

De projecten lopen goed. Er zijn wat grote contracten (microkredieten) afgesloten en inmiddels alweer een aantal nieuwe. Zoals Maryama die een eigen winkeltje heeft geopend in dagelijkse behoeften. Of Ami die een winkeltje in dames artikelen is begonnen. En Adja die een ontbijt en dinner tafelverkoop is begonnen. Doordat wat grotere projecten inmiddels zijn afgesloten zijn de aantallen voor de klas wel omlaag gegaan. Maar leraar Bojang is nog steeds enthousiast en het gaat nog steeds leuk. Ik ben zelf vrij lang met een nieuw project bezig geweest. Naast de al bestaande activiteiten van Makadif willen wij, met subsidie van de NL ambassade in Dakar, een maalmachine project starten in Gunjur. De dichtsbijzijnde maalmachine is in naburig Berending op ongeveer 8km ten zuiden van Gunjur. Regelmatig zie ik met name kinderen te voet, met donkeycar of op fiets met balen rijst die kant uitgaan om te dorsen. Doordat er geen regulier vervoer is tussen Gunjur en Berending komen de kids dan laat (na zonsondergang) terug in hun compound. Met haast een dubbel zo groot inwoners aantal in Gunjur vindt Makadif (wij) dat er hier ook zo een machine moet komen. Dus aan de slag geweest met authoriteiten van Gunjur, landeigenaren, machinebedrijven, aannemers etc etc etc. Er moest voor eind Januari een gespecificeerde aanvraag ingediend zijn bij de ambassade. Op de valreep heb ik deze weten in te sturen en nu is het afwachten of wij het project gegund krijgen. In Februari/Maart zal er een selectie van projecten plaats vinden die in aanmerking gaan komen. Dus duim met ons mee!!! Verder hebben wij het kinderhuis van Uncle tot dusver altijd overeind weten te houden met kleine giften en donaties van voorbijgangers. Daar zijn wij, Uncle en de kids altijd zeer dankbaar voor geweest. Helaas is het een pleister op de wonde en moet er aan een constructieve oplossing worden gedacht. Een vriendin van ons uit Breda probeert daar vanuit NL iets mee te doen. Wellicht een Stichting of i.d. om geldinzameling te kunnen doen en daarna “handen-uit-de-mouwen”vakanties hiernaartoe organiseren. Het is allemaal nog in een prille fase. Moeten eerst uitvinden wat er daaromtrent in NL te regelen valt maar het zou een geweldig plan zijn. Zo zou Makadif in de toekomst wellicht ook een kinderhuis officieel kunnen gaan ondersteunen.

Zo jullie ziet wij zitten hier zeker niet stil maar helaas valt er nog zoveel te doen. Makadif (wij) hopen daar kleinschalig iets in te kunnen veranderen. Anderen die inmiddels ook af en toe een bijdrage  hebben gedaan en met ons meedenken zijn de mensen van PKN Zaltbommel. In het verleden toen zij een ingezamelde / ingekochte zending goederen hebben verzonden waar wij met de vrouwen van Makadif de eerste echte braderie van Gunjur mee hebben georganiseerd. De mensen hier in Gunjur spreken daar tot nu toe nog over en vele malen wordt ons gevraagd wanneer wij wederom zo een zending verwachten, omdat zij er als de kippen bij willen zijn. In April verwachten wij weer een delegatie van hen hier en de vrouwen van Makadif en de kids bij Uncle kijken al naar hen uit. Zo ook de delegatie van Rotary VL80 uit Vlaardingen die ons in Januari een bezoek hebben gebracht. Zij hebben het schooljaar 2012-2013 weer deels veilig gesteld met hun donatie voor de alfabetisering lessen. Heerlijk om weer even met Vlaardingers te kunnen kletsen en ideeën uit te wisselen. Geeft ons altijd weer nieuwe moed en energie waarop we voort kunnen.

Ja en verder de laatste fase van ons renovatie project. Zoals jullie allen weten hebben wij begin verleden jaar die helse verbouwing van 4 maanden achter de rug. De centjes waren op en zonder nieuw plafond zijn wij weer terug in ons oude leventje gestapt. Maar het was heet, heter, heetst  direct onder dat nieuwe metalen dak. Na een oproep van Leen voor een bijdrage aan ons huwelijkskado hebben meerderen gereageerd en ons ondersteund. En nu eindelijk na veel heen en weer gemaild en ideeën uitgewisseld met wat mensen in NL hebben we de knoop doorgehakt en komt dat nieuwe plafond er dan ook. Maandag wordt er een start gemaakt aan wederom 1,5 maand bouwvakkers in ons huis. We hopen dat ons normale leven gewoon door kan blijven gaan en dat de ingreep ook niet veel langer tijd in beslag neemt dan is overeengekomen, maar ja dit is Gambia dus je weet maar nooit. Dus lieve vrienden we gaan weer de stof zooi in maar hopelijk met mooi resultaat. Zodra er fotootjes zijn zien jullie het resultaat.

Nou mensen jullie zijn weer even update over al ons reilen en zeilen. Hopen na de ingreep van het plafond weer tijd te vinden voor een nieuwe mailbrief. Voor nu onze warme groetjes voor jullie allemaal. Heel veel sterkte met de kou aan die kant.

Dikke knuffels,
Linda & Edi

Stichting Makadif

Het project Makadif in Gambia maakt goede vorderingen, zo blijkt uit de nieuwsbrieven die we regelmatig ontvangen.Naast microkredieten en onderwijs aan volwassenen is Linda Wenzel vorig jaar ook gestart met een geboortebeperkings programma.

Zij schreef over de van ons ontvangen donatie in 2012: “Samen met de donatie van de Rabobank zijn we ontzettend blij dat Makadif haar activiteiten voor de vrouwen en gemeenschap van Gunjur kan uitbreiden en gaan we langzaam aan naar ons uiteindelijke doel van een algemene Development Projects 4 Womens Organization”

Nieuwsbrieven:
Makadif  Jan. 2013
Makadif  April 2013

Website: www.makadif.com